Belco Security is a leading CCTV and Security products distributor in Malaysia. We provide a complete security solutions to local installers and dealers. Brands we carry are: CCTV DAHUA TECHNOLOGY (OEM Blank / OEM BELCO), BURGLAR ALARM PARADOX CANADA, ZK ACCESS CONTROL, NEC KEYPHONE, PANASONIC SYSTEM, AOC MONITOR, SEAGATE HARD DISK, WESTERN DIGITAL HARD DISK, EQUIPMENT RACK, BELDEN, LAPP KABEL and FAJAR CABLE. Contact us at +603 8068 5000 we welcome your inquiry. Official website : www.belco.my

Belco Security Sdn. Bhd.

Official Website : www.belco.my
Facebook : Belco Security Sdn Bhd
Instagram : belcosecurity_cctv

Contact Us : +603-8068 5000
Email Address : sales@belco.com.my

Sales & Management Office :
No.14, Jalan Intan 1, Taman Puchong Intan, 47150 Puchong, Selangor, Malaysia.

Technical & Logistics Department : No. 8, Jalan Intan 1, Taman Puchong Intan, 47150 Puchong, Selangor.

Operating Hours :
9am to 6pm (Mon - Fri)
9am to 1pm (Sat)
Closed on Sunday & Public Holiday

Our Blog's Traffic

Thursday 8 December 2016

CCTV MALAYSIA: CARA PEMASANGAN CCTV DIY


Bincang bersama jurupemasang kabel di tempat anda untuk kos kabel dan kos pemasangan atau anda boleh mendapatkan nasihat kami atau adalah lebih baik jika anda boleh melakukan pemasangan secara sendiri (DIY) sekali gus dapat menjimatkan kos untuk kerja-kerja pemasangan kabel!

Kenalpasti berapa kuantiti kamera yang diperlukan untuk premis anda (contoh : 1 unit kamera cuaca di garaj kereta, 1 unit kamera cuaca di belakang rumah, 1 unit kamera cuaca di dapur, 1 unit kamera tertutup di ruang tamu)

Memperuntukkan bajet  dengan memahami terlebih dahulu bagaimana sistem pelaksanaan kerja-kerja pemasangan kabel yang anda inginkan. Kami mempunyai pelbagai kamera CCTV yang terdiri daripada Analog asas, High Resolution Analog, Hibrid (Analog + IP), analog HD (HDCVI), Full HD untuk Megapiksel IP. Ianya bergantung kepada tahap resolusi yang anda perlukan untuk paparan video/imej pada CCTV dan sudah semestinya lebih tinggi resolusi adalah lebih baik dan lebih jelas!


Tips:


# 1. Jika premis anda sedang menjalani pengubahsuaian, masa terbaik untuk meletakkan kabel CCTV adalah sebelum kerja menampal dan mengecat dilakukan! Jika bajet menjadi satu isu, anda boleh meletakkan kabel terlebih dahulu dan kemudian barulah pemasangan sistem dilakukan. Setiap orang memerlukan CCTV atas sebab-sebab tertentu, tapi kebiasaanya adalah untuk menjaga keselamatan premis selama 24 jam sebagai ‘’mata/pemantauan’’ yang boleh dipercayai.


# 2. CCTV menjadi lebih mudah bersama sistem PENGGERA. Ini kerana, apabila penggera berbunyi semasa ketiadaan anda dan anda menerima pemberitahuan melalui telefon, CCTV akan menjadi mudah dimana anda boleh menganalisis keadaan dengan mengakses sistem CCTV tersebut hanya menggunakan telefon mudah alih anda dan segera menghubungi pihak polis jika anda mengesyaki sebarang aktiviti yang mencurigakan, jika sebaliknya anda boleh mematikan penggera sekiranya ia adalah penggera palsu. Ini sekali gus menjimatkan masa anda dengan mudah tanpa perlu rasa bimbang!


# 3. Di manakah tempat yang anda bercadang untuk meletakkan perakam CCTV? Kami cadangkan untuk meletakkan ia di sebelah skrin dan modem router untuk mengurangkan kerja-kerja pemasangan kabel. Kos tambahan akan dikenakan jika juruteknik anda meletakkan 1 kabel untuk monitor (jenis kabel: AV / VGA / HDMI) dan 1 kabel untuk router modem (jenis kabel: rangkaian kabel Cat5e / Cat6). Satu lagi pilihan selain meletakkan kabel adalah anda boleh menggunakan WIFI dongle untuk DVR yang juga boleh didapati di kedai kami!


# 4. Pilih kapasiti cakera keras yang lebih besar jika anda mahu tempoh penyimpanan yang lebih lama dan jangan lupa untuk memilih Pengawasan/ Cakera Keras CCTV bukannya cakera keras desktop / komputer. cakera keras pemantauan direka untuk 24/7 penggunaan tanpa henti dan kurang bunyi bising. GUI perakam CCTV kami adalah mesra pengguna, pintar dan ia direka khas dengan tetapan yang boleh diubahsuai di mana anda boleh memilih untuk merakam masuk / USUL / mod CAMPURAN BERTERUSAN (CONTINUOUS bagi kawasan penting dan MOTION bagi kawasan yang kurang biasa). Contoh, 4 saluran dengan 500GB cakera keras dipasang: rakaman secara berterusan boleh merakam sehingga 5 hari berdasarkan resolusi 960H dan 25fps; mod rakaman gerakan boleh merakam sehingga 10 hari.


# 5. Minta jurupemasang kabel anda menggunakan kabel yang berkualiti tinggi dan paip / sarung saluran apabila meletakkan kabel. Sila pastikan anda menggunakan VDE Cable (Copper Penuh) untuk kuasa terutamanya jika anda merancang untuk menyembunyikan kabel. Cuba untuk tidak mengurangkan kos bila ia mendatangkan keselamatan!


# 6. Jika anda mempunyai pengetahuan asas dalam rangkaian komputer, anda boleh melihat tontonan/paparan jauh secara online.Kenali jenis (jenama) modem router dan model kemudian cari secara online (cth Youtube) untuk tutorial atau anda juga boleh aturkan/mencari pakar CCTV untuk penyediaan pemasangan dengan dikenakan caj.


# 7. Berikut adalah senarai barang yang diperlukan jika anda merancang untuk melakukan pemasangan secara sendiri (DIY) :
Kamera CCTV (s)
Perakam CCTV (DVR)
CCTV Cakera Keras
Bekalan Kuasa (untuk kamera CCTV)
POE Switch (pilihan untuk Kamera IP)
Lightning Isolator (pilihan)
Penyambung BNC Twist On Jenis - untuk Video
Penyambung DC Plug Male - untuk Kuasa
Kabel: Video Cable (RG59 / RG6 - untuk Analog Range)
Kabel: Data Cable (Cat5e / Cat6 - untuk Julat IP)
Kabel: kabel kuasa (VDE pilihan)
Piping / sarung (pembelian dari kedai perkakasan)
Wall Mount Kurungan untuk kamera Dome (pilihan)


Article in English - http://belcocctvmalaysia.blogspot.my/2016/12/how-to-diy-cctv-installation.html


Find us on INSTAGRAM